Power up, grupp 4 post #2

Då har en till vecka gått förbi och det har varit en helt okej vecka om man kollar programmeringen som har gjorts för min del. I slutet av förra veckan så satt vi i grupp 4 och gick igenom vad vi behövde för saker till Alphan. Vi kom fram till ett par olika saker som fortfarande behövdes göras eller fixas till innan Alpha. En av de sakerna som behövdes göras var att vi behövde ha en power up i spelet, och i vårt Game design dokument så hade vi skrivit att vi ville ha med totalt tre stycken power ups i vårt spel. Men eftersom att vi inte skulle ha tid till at göra alla tre power ups till Alphan så fick vi bestämma vilken som var viktigast för spelet. Vi kom fram till att vi tyckte att det var vår amulett power up som var viktigast och att det var den som vi skulle fokusera på. Power upen gör så att spelaren inte kan ta skada under ett visst antal sekunder.

När jag skulle skapa amuletten så började jag med att bara göra en klass som bara gjorde så att jag kunde rita ut Amuletten. Ett litet problem som jag stötte på när jag skulle rita ut animationen för amuletten var att jag glömde att sätta hur lång tid varje bild skulle visas vilket ledde till att bara var den första bilden som ritades ut. Jag lyckades hitta vad det var som jag hade gjort fel genom att kolla jämföra vad jag hade skrivit med andra animationer som vi har i vårt spel. Så det tog inte allt för lång tid innan jag hittade den lösningen.Mynt

Ett annat problem som jag hade var att jag skulle få vår avatar att byta till ett nytt state när man simmar och plockar upp amuletten. Jag googlade runt men lyckades inte riktigt hitta ett svar som kunde hjälpa mig att förstå hur jag kunde göra det på bästa sätt. Så det jag gjorde då var att jag frågade en annan programmerare som hade gjort en meny till sitt spel. Han förklarade att med hjälp av State managern som vi redan har i vårt spel så kunde jag göra en funktion som kollade om avataren plockat upp amuletten så kunde jag byta state på avataren. Med hjälpen från honom så lyckades jag tillslut få avataren att byta från sitt vanliga state till ett state där han inte kunde ta skada under ett antal sekunder.

En reaktion på ”Power up, grupp 4 post #2

  1. Hej Viktor!

    Intressant text! Bra röd tråd och lättläst text.

    Bra att ni fick in en power up till alphan. Vad var det som gjorde att just denna power up var viktigast för spelet? Varför är just ”inte kunna ta skada” power up viktigare än någon annan? En lite djupare förklaring kring detta hade kunnat vara bra och varför valde ni att ha en amulett som symbol för odödlighet? Detta kanske är en fråga mer riktad till era grafiker, men det hade varit intressant att veta varför ni valde just en amulett istället för något annat som symbol för odödlighets power-up.

    Smart lösning på problemet med hur lång tid varje animation skulle vara utritad! Bra av dig att jämföra med dina tidigare koder för att se om du kunde hitta några kopplingar och eventuellt felet vilket du gjorde i detta fallet, bra gjort! 🙂

    Även bra på nästa problem när man plockade upp amuletten att du kunde få hjälp av din gruppmedlem. Man måste våga be om hjälp och hjälpa sina gruppmedlemmar så det är skönt att ni verkar kunna göra det i er grupp. Gruppmedlemmar är er starkaste tillgång!

    Det verkar gå bra för er och ni verkar jobba på bra! Fortsätt i samma spår så tror jag ni får fram ett bra spel!

    // Niklas E.

    Gilla

Lämna en kommentar