En till fiende, grupp 4 post #3

Den här veckan har jag jobbat med att skapa en till fiende som vi ska ha i spelet. Fienden som jag har arbetet med är en piraya som åker upp och ner på skärmen samtidigt som den åker mot vänster. Detta kommer inte att vara den vanligaste fienden så därför bestämde vi i gruppen att den skulle göras den här veckan då vi redan har gjort färdigt den vanligaste fienden.

Det uppstod inte så många problem när jag skulle skapa pirayan då jag förra veckan gjorde vår första fiende till spelet. Så jag hade redan hyfsat bra koll på vad som behövdes för att skapa den fiende. Ett problem som uppstod var dock att när jag skulle rita ut pirayan så blev det något fel med den koden som gör att de inte ritas ut. Jag har tyvärr inte lyckats med att lösa detta problem än och vet just nu inte vad det är som gör att det blir fel. Det kommer inte heller upp något felmeddelande vilket gör att det blir lite jobbigare att hitta vad det är som krånglar. Men jag tror att det är i vår huvudklass som det är fel i, det var inte jag som gjorde att vår andra fiende ritas ut så det är nytt för mig. Så jag kommer sitta imorgon och försöka lista ut vad det är som gör att dem inte ritas ut.

Eftersom att pirayan inte ritas ut så kan jag inte med säkerhet veta om rörelsemönstret för dem är som jag vill att det ska vara. På bilden nedan så visas rörelsemönstret för pirayan. Bilden är inte från spelet då jag som jag skrev innan inte lyckats med att få pirayan att ritas ut än.

Pirayarörelse

 

Då grafikerna har arbetat på en annan fiende som vi ska ha med i spelet, en manet som görs av en annan programmerare, så har vi ännu ingen animation till pirayan. Så även om jag skulle kunnat få den att ritas ut så hade jag inte kunnat testa den med rätt animationer. Men det kommer in i spelet nästa vecka.

För att få så att pirayan inte åker uppåt eller neråt varje gång den kommer så satte jag så att när den skapas så får den ett slumpmässigt värde mellan -1 och 1. Detta värde är det som styr hur mycket den ska åka i Y-led. Så alltså den får ett slumpmässigt värde som avgör om den börjar med att åka uppåt eller neråt på skärmen.

En reaktion på ”En till fiende, grupp 4 post #3

  1. Bra att du börjar med att kort beskriva vad du har gjort under veckan, det ger läsaren en bra uppfattning om vad texten kommer att innehålla. Det är också bra att du har en bild som visar vad du skulle göra, det gav en bra bild för mig som läsare hur fienden ska bete sig.

    Jag tycker verkligen om hur du löste slumpgeneratorn, det har jag aldrig tänkt på att göra! Det skulle jag kunna använda i mitt projekt då jag också skall göra en fiende med liknande mönster.

    Jag skulle dock vilja veta lite mer om hur din kod är skriven, hur är den uppbyggd? Hur skulle du kunna lösa ditt problem? Varför skulle du göra det på det sättet i så fall?

    Du skulle kunnat rita en egen sprite i paint eller liknande, och ha den som temporär sprite för att se om koden fungerar som den ska. Det skulle sparat dig tid, istället för att du skulle vänta på dina grafiker tills dom blev klara med spriten. Då skulle du även kunna justera eventuella konstigheter med rörelsemönstret.

    I övrigt en bra text, men som sagt skulle jag vilja veta mer om vad du gjort och hur du gjorde det.
    Hoppas att du lyckades få spriten/fienden att fungera!
    Lycka till med resten av projektet!

    Gilla

Lämna en kommentar