Power Up HUD

Så, sista veckan för spelet är här och dom sista bitarna av spelet börjar falla på plats. Det har inte varit så mycket sömn den här veckan då vi har behövt arbeta väldigt mycket eftersom att det har varit många saker som ska läggas till i spelet. Och det är även många delar som har finslipats.

Den här veckan har jag och Anton jobbat tillsammans med en väldigt intressant sak, det vi gjort är en HUD för power upsen. Och men i huden så ska gjorde vi så att alla power ups är svarta bilder innan man har plockat upp dom men i la även in en pil som ska visa vilken av de tre olika power upsen som man har vald.PowerUpHUD

Det första problemet uppstod innan Anton började hjälpa mig, och det var när jag skulle få bilderna att ritas ut på sidan av skärmen. De ritades inte ut, men när Anton började hjälpa mig så fick vi dom att ritas ut, dock så ritades hela sprite sheetet ut och inte bara den delen vi ville rita ut. Detta hände för att vi hade satt att bilden skulle laddas in som en animerad textur och sedan uppdaterade vi aldrig den så den ritade alltid ut hela bilden. Vi ville även sätta så att innan man hade plockat upp skulle bilden vara helt svart, vilket inte var svårt att fixa det var bara att använda SFMLs egna funktion för att ändra färger. Och sedan när spelaren hade plockat upp en power up så satte vi så att bilden fick sin vanliga färg igen.

Sedan när vi hade fått bilderna att ritas ut så skulle vi rita ut en pil som gick upp och ner till vänster om power up bilderna. Pilen ska illustrera vilken power upp som är vald. Detta löste vi genom att skapa en variabel som börjar på 1 och sedan ökas med 1 varje gång spelaren klickar på space knappen. Knapp tryckningen kollar vi i vår huvud klass där vi har vi en funktion som kollar om spelaren trycker ner knappar. Och när variabeln hade siffran 1 så var en power up vald, sedan när variabeln blir mer än 3 så sätts den till 1 igen.

När vi hade lyckats få så att spelaren kan växla mellan vilken power up som är vald så började vi fundera på hur vi skulle kunna få så att spelaren kunde använda den valda power upen om den är upp plockad. Vi visste inte riktigt hur vi skulle lösa detta så vi frågade den tredje programmeraren i vår grupp Philip. Han kom med ett antal förslag hur vi skulle lösa det. Vi beslutade att göra så att spelar klassen kollar klassen för power up HUDen om man har plockat upp power ups men även vilken power up som är aktiv. Och eftersom att vi gjorde så så blev spelar klassen väldigt beroende utav klassen för power up HUDen vilket inte är så bra, men vi hade tid att göra det på ett bättre sätt så vi gjorde klart den nu i slutet.

En reaktion på ”Power Up HUD

  1. Ok, så jag har några problem med din text.
    Den första och största är hur slarvigt texten är skriven, jag undrar om du verkligen läst igenom texten innan du skickade in den. Grammatiska fel på många ställen, du påbörjar en mening men sedan halvvägs igenom verkar det som du börjar tänka på nått annat och det får uppbyggnaden av dina meningar att bli helt fel och svåra att förstå.
    Ett annat problem jag ser är hur du ändrar vad du kallar Powerupsen. Du börjar med att kalla dem power ups och ändrar sedan i slutet till power upps. Du byter även med att kalla HUD:en för HUD, hud, Hud, etc. Detta fick mig att läsa fel vid ett tillfälle och undrade ”huden” hade med ert spel att göra överhuvudtaget?
    Det tredje och sista problemet jag ser är att du i slutet helt slutar förklara vad som faktiskt skapade problemen, hur och varför ni löste dem på det specifika sättet.
    Tex. du påstår att ni hade tid till att fixa en bättre lösning till det sista problemet du nämner men inte hur ni faktiskt löste det.

    Du förklarar bra vad du gjort men skulle behöva förbättra på hur och varför delen då det inte riktigt kommer fram i texten. Läs igenom texten innan du skickar den precis som man skulle läsa igenom en viktig skrivuppgift för att se att allt ser bra ut.

    Gilla

Lämna en kommentar