Grupp 4 -kollision

För några veckor sedan så valde min grupp ett koncept på ett spel och konceptet som vi valde var på spelet Mermaid river. Det är ett spel där man spelar som piraten Skip Leg Day och man ska simma och leta efter sin besättning och sin skatt som har blivit stulna av några onda sirener. Man simmar och plockar upp mynt som sirenerna har tappat eftersom att man inte kan låta någon annan ha den skatten som man har plundrat till sig

Spelet är ett 2D side-scrolling shooter spel. Det utspelar under vatten och spelaren möter olika fiender i form av fiskar som har olika rörelsemönster men det finns även svårare fiender vilket är sirenerna. Eftersom att man är undervatten så har man en harpun som vapen och det tar ett tag att ladda om den så mycket fokus ligger i att skjuta vid rätt tillfälle och att man måste undvika fiender istället för att skjuta dem. Och eftersom att det utspelar sig undervatten så måste man då och då simma upp till ytan för att hämta luft vilket leder till att man måste planera hur man simmar.

Det känns som att det har gått bra för både programmerarna och grafikerna i vår grupp den här veckan. Det har inte uppstått några problem som är allt för stora eller inte gått att lösa hyfsat fort.

Den här veckan har jag valt att jobba med kollision. det jag har gjort är att skapa en klass som säger hur stor kollisionsboxen är för varje bild. Sedan efter det så gjorde jag en klass som tar kollisionsboxen och sedan kolla om den är på samma x eller y position som en annan kollisionsbox.

Vi har dock tyvärr inte riktigt kunnat testa om kollisionen fungerar som jag vill att den ska fungera då vi inte har ritat ut fiender eller gjort så att spelaren kunnat skjuta. Detta har gjort så att vi inte riktigt vet om kollisionen fungerar som den ska eller om den fungerar över huvud taget. collision

Ett problem som jag stötte på när jag skrev klassen för kollisionen var att jag inte visste hur man använde  rektanglar i biblioteket som vi använder oss utav. När jag sökte efter en förklaring på internet så missförstod jag till en början hur det fungerade. Men efter ett stund av läsning på internet och diskussion med andra programmerare så förstod jag hur det fungerade och kunde då komma vidare med koden.

 

 

 

En reaktion på ”Grupp 4 -kollision

  1. Hej Viktor!
    Skönt första blogginlägg med ett ledigt språk. Det är alltid trevligt med lite innledande bakgrund om projekt ni jobbar på. Däremot så undrar jag om valet av att jobba med kollision berodde på något speciellt eller om var det bara en artefakt bland andra som behövde göras. Jag skulle kunna föreställa mig att kollision i ett spel är viktigt (kanske även lite extra i ett spel som hanterar projektiler) men hade ni någon större plan med att ha det som en inledande startpunkt.
    Du säger också att det var några problem med rektanglarna i biblioteket ni använder som sedan löstes. Jag skulle gärna ha läst hur det löstes rent praktiskt i kod istället för att bara veta att du läst någonstans på internet och pratat med någon programmerare. Tex: Vad stod det på internet och var? Vad sa programmerarna som hjälpte dig att förstå? Vilket språk och bibliotek är det ni använder?
    En sista punkt jag undrar över är att det endast är rektanglar som nämns i texten men på den tillhörande bilden ser jag bara cirklar. Är cirkelkollision något som ni också kommer att implementera och i så fall: Varför? Vad har cirklar för fördel mot rektanglar i just erat spel?
    I övrigt så känns det hela som en bra start och jag skulle gärna läsa mer om just de problem som uppstod och hur de löstes / kommer att lösas.
    MvH Marcus

    Gilla

Lämna en kommentar