Fixa med HUD, Grupp 4 post #5

Efter vår beta presentation så sa Markus att han tyckte att vi skulle flytta på vår luftmätare för spelaren. Detta var något som vi hade funderat på att göra då vi kände att den låg i vägen för spelaren. Den låg från början högst upp på skärmen men eftersom att spelaren måste åka högst upp på skärmen så blockerade den vyn för spelaren. Så vi bestämde att vi ville både luftmätaren lägga den på vänster sida av skärmen, vi valde även att flytta vår poäng och multipliern för poängen till den nedre delen av vänstra sidan.

Vi hade innan hårdkodat allting för luftmätaren och poängen så det var väldigt lätt att flytta allting. Men det tog ett tag att få allting på rätt plats och att få det att se bra ut. Mycket av det som tog tid var att varje gång jag bytte en siffra så var jag tvungen att starta upp spelet för att se hur det såg ut. Och vi har väldigt stora bilder i vårt spel vilket gör att det tar lång tid att starta upp. Sedan var jag även tvungen att rotera vissa av bilderna vilket i sig inte är svårt men när de var roterade så bytte jag origon på dem så att skulle bli lättare att flytta runt dem.

Det uppstod inga riktiga problem med att flytta på bilderna det tog bara lång tid eftersom att spelet tar en stund att starta upp men det var även tidskrävande att hitta på alla ställen vi bytte position på vissa bilder. En av de jobbigaste sakerna att flytta på var lungorna som vi har bredvid vår luftmätare för att visa att det är luft. De var jobbiga att flytta för att när vi kör en uppdatering på alla saker i vårt spel så uppdaterar vi även dem för att kolla om man har lite luft för då ska de bli större och röda. Men i uppdateringen så sattes dom även på en ny plats på skärmen. Jag märkte inte detta i början för det händer bara när spelaren får under en viss procent med luft, och jag kollade bara när jag startade upp spelet om allt låg på rätt plats. Jag märkte det dock när jag spelade igenom spelet senare och var då tvungen att leta upp vart de sattes på ny position på skärmen. Men när jag väl hittade vart det var så fixade jag snabbt så att de sattes på rätt plats.

Den övre bilden är innan jag flyttade luftmätaren och allting och den nedre är efter att jag flyttat allting.tidigversion.pngnyaversionen.png

En reaktion på ”Fixa med HUD, Grupp 4 post #5

  1. Hi Victor Nordgren,

    I totally like how you are explaining the way how you are implementing the hurricane into the code.
    I really like the style of the game and the idea behind.
    You wrote your post really good and there are no grammatical problems or something.
    Your explaining is very well written and easy to read and easy to understand. I just have one question about your post. Why did you do it that way you describe it? Why did you hard code the most of your HUD? Myself I am a new bee so information like that could be very useful for me and the rest of the new bees which are reading your blog post’s. Maybe just link a tutorial web side or a video from youtube or where ever you learned it.

    It would be nice if you would talk about how you fixed that problem with the lungs. Why did they always get red? You could just talk about it little bit more and give the readers tips how they could do it like you. Or give them tips how to do things like that.

    Hope you have fixed more player feedback, i like your project very much so keep up the good work guys.:D

    Gilla

Lämna en kommentar