Arbete med musen i menyn, grupp 4 post #4

Ännu en vecka som är över och den här veckan har jag arbetat med ett par olika saker, men främst med att lyckas göra så att man kan använda musen i menyn. Förut så har vi haft så att man navigerar runt med piltangenterna och väljer med enter-knappen. Men under speltestningen så var det många som försökte navigera runt i menyn med hjälp av musen och sedan tog det ett tag innan de förstod att man behövde använda piltangenterna där. Sedan när de väl började spela spelet så styr man karaktären med hjälp av W, A, S, D och skjuter med musen. Men eftersom att man inte använde musen i menyn så var det många som släppte musen när de lyckades med att starta spelet. Vi diskuterade det i gruppen och kom fram till att vi ville navigera med musen i menyn istället för med piltangenterna.

Så nu till hur jag lyckades göra så att musen kunde klicka på en knapp och sedan starta spelet eller klicka på exit. Det svåraste var att kolla om musen var på en av våra knappar, detta var dels svårt då jag inte har jobbat med någonting i vårt spel som använder musen. Sedan när jag skulle kolla om musen var på en knapp så glömde jag att jämföra musens x-och y-position i spelet med knappens x-och y-position. Jag fick reda på detta när jag frågade en annan programmerare i min grupp om hjälp. Det var ett lätt fix genom att ta knappens storlek och kolla om musen var innanför knappens koordinater.

Sedan glömde jag även att fixa så att musens position kollades relativt till spelskärmens storlek. Det var inte heller svårt att fixa för en person som har lite mer erfarenhet inom programmering men för mig så var det ett problem. Så därför bad jag även här en annan programmerare i gruppen om hjälp. Det han sa att fattades var att jag skulle skriva en funktion som tog musens position och jämförde med storleken på spelets skärm. Detta skrev jag först högst upp i klassen men fick snabbt tipset om att jag skulle lägga in det i update för klassen. För när den inte låg i update så uppdaterades inte musens position vilket ledde till att den inte gick att använda.

Senare när det var klart så skulle jag lägga till så att jag kunde klicka med musen på knapparna när jag höll musen på en av dem. Det var inge problem krävdes bara att man kollade att om musen var på tillexempel start knappen och att om vänster musknapp var nertryckt så skulle spelet gå ut från menyn och starta spelet. Det var den lättaste biten av allting. Det som återstår att fixa i menyn just nu är att jag ska lägga till så att när musen är över en knapp så ska den byta färg. Men jag ska även lägga till en meny för inställningar där man kan ändra volymen för ljuden i spelet.Meny

En reaktion på ”Arbete med musen i menyn, grupp 4 post #4

  1. Hej Viktor, intressant inlägg, du har en rätt så bra röd tråd igenom texten där du börjar med att förklara vad du har arbetad med under veckan. Du förklarar lite kort att du arbetat på diverse olika saker men att det viktigaste/största du gjorde var att göra så man kan använda musen i menyn.

    Vidare i texten förklarar du varför du gjorde om menyn till att vara navigerbar med musen, du nämnde tidigare att ni använde er av piltagenterna men att folk missuppfattade kontrollerna på spelet och trodde att man inte behövde musen väll inne i spelet. (Då den inte användes i menyn). Vilket är rätt så bra då man får en bättre kontext på varför ni valde att göra om menyn så den använde musen.

    Du förklarar i din text att du hade en del problem och går vidare på att förklara att du fick hjälp av en annan programmerare och hur du lyckade lösa det, vilket kan vara användbart ifall någon annan läser detta och kanske själv sitter men något liknande problem. Sedan avslutar du ditt inlägg med att du ska arbeta vidare på menyn så den t.ex. byter färg och att du ska arbeta på en ”options” meny.

    I övrigt så känns det som att det går framåt och får önska er lycka till med resten av spelet intill finalen!

    Gilla

Lämna en kommentar